Eğitimin en önemli işlevlerinden biriside öğrencide varolan yetenekleri ortaya
çıkarmak ve geliştirmektir. Geleneksel eğitim sisteminde öğretmenler öğretim
sırasında öğrenciyi sürece aktif olarak katmayan öğretmen merkezli yöntem ve
teknikleri uygulaya gelmişler ve kendilerini yenilemeye ihtiyaç duymamışlardır.
.Milli Eğitim Bakanlığınca yenilenerek 2004-2005 öğretim yılında uygulamaya
konulan yeni eğitim proğramı öğrenciyi merkeze almış, pek çok yeni yöntem ve
tekniğin kullanılmasına da olanak sağlamıştır.
Yeni program yapılandırmacı
yaklaşıma göre hazırlanmıştır. Bu yaklaşıma göre öğrenme; bireyin kendi
deneyimlerinden anlam çıkarması ve yeni bilgilerin öğrenci tarafından inşa
edilmesidir (Aykaç,S:62,2005). Çoklu zeka, aktif öğrenme gibi yeni yaklaşımlar
bu proğramda yer almaktadır. Öğretme-öğrenme sürecinde tek ve vazgeçilmez bir
yöntem yoktur. Önemli olan amaca uygun doğru yöntem ve tekniklerin
seçilmesidir.Yeni yöntemlerin yanında amaca uygunsa geleneksel yöntemlerde
kullanılabilir. Öğretmen sınıftaki öğrencilerin özelliklerine, ilgi ve
ihtiyaçlarına, konunun amacına göre farklı yöntem ve teknikleri bir arada
kullanırsa amaca ulaşmak daha kolay olacaktır. Türk eğitim sisteminin başarı
gösterdiği birçok alanın yanı sıra bazı alanlarda yeterli verim alınamamakta
olup bu alanlardan birisi de yabancı dil öğretimidir.(Kınsız.S:68,2006).
Ülkemizde uzun yıllardan beri yabancı dil eğitimi eksikliği açıkça bilinmekte ve
eğitim sistemimizdeki bazı eksikler nedeniyle öğrenciler yabancı dile tam hakim
olamamaktadırlar (Güney,Güney,2006).Günümüzde eğitimin her alanında oluşturmacı
yaklaşım uygulanmaya çalışılırken yabancı dil öğretiminde de yeni yaklaşım ve
yöntemlere yer verilmiştir. Ancak Yabancı dil öğretmeni olmayan yada pedogojik
yönden yetersiz olan öğretmenlerle yeni yöntem ve teknikleri uygulamak oldukça
zordur. (Kömür,2007) Türkiye şartlarında bazı köy ve kasaba ilköğretim
okullarında bir veya birkaç sınıf öğretmeni tüm derslere girmek zorunda
kalmaktadır. İngilizce derslerine farklı branşlardan öğretmenler girmekte
bunların çoğunluğunu da sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır (Ünal,2007). Yabancı
dil derslerine giren öğretmenlerin kendilerini bu konuda geliştirmeleri, hizmet
içi eğitimlere alınmaları gerekmektedir.
Son yıllarda yabancı dil öğretimi
öğrenci merkezli olmaya başlamıştır. Çıkış noktası dil ile ilgili genellemeler
değil öğrenmenin kendisini oluşturmaktadır.NLP, çoklu zeka, tüm beyin öğrenimi
bu eğilimi yansıtmaktadır. 2007-2008 yşılında uygulamaya konulan İngilizce
programı da yapılandırmacı yaklaşıma uygun olarak hazırlanmıştır. Buna göre her
ünitede mutlaka okuma, dinleme, konuşma ve yazmaya yer verilmiştir (Teacher’s
Book,2007). Öğrenen ve öğreten arasında güvene dayanan etkili bir yabancı dil
öğrenme ortamını oluşturma çaba sarf etmeyi gerektirir. Yabancı dil öğretimi
ancak öğrenci merkezli yöntemler ve uygun teknolojiler kullanıldığında etkili
bir biçimde gerçekleşebilir. (Gömleksiz.s:363,2006).
Aktif öğrenme yöntemleri
içinde pek çok yöntem ve teknik yer almakla birlikte bu çalışmada öğrenci
katılımı ve ilgisinin en fazla olduğu, öğretmenlerce çok fazla bilinmeyen
İstasyon yöntemi ve kavramsal karikatüre yer verilmiş, yabancı dil derslerinde
bu tekniklerin kullanıldığı etkinlik örnekleri sunulmuştur.
Yöntem
Bu
çalışmanın teorik olarak verilen istasyon yöntem ve kavramsal karikatür
tekniğinin eğitim ortamında uygulamasına dönük etkinlik örneklerinden
oluşmaktadır.
Kavramsal karikatürler:
Kavramsal karikatürler öğrencilerin
sahip olduğu kavram yanılgıları veya düşünme biçimleri insan yada hayvan
figürleri ile tartıştırıldığı, düşündürüldüğü karikatür türü
çizimlerdir(Aykaç,S:160-2005). Öğretim süreci içinde kullanılan kavram
karikatürleri genellikle günlük olaylarla ilgili konuları tartışmalı olarak
karikatürize ederler. Kavram karikatürleri öğrencilere alternatif görüş sunma,
görüşleri paylaşma, düşünceleri tartışmalarla geliştirme fırsatı verir. Ayrıca
bu tür karikatürler öğrenme güçlüğü, isteksizliği olan öğrenciler içinde etkili
bir yöntem olduğu tespit edilmiştir. Günlük olaylardan seçilen konuların daha
çok kavram yanılgılarına düşülen konular içermesi ve bilimsel kabul gören bir
doğru görüşün yer almasına dikkat edilir (Pekmez ,Moralı,Uğurel-2006). Kavram
karikatürleri yapısal açıdan bilinen karikatürlerden farklı olup içerisinde
mizahi ve abartılı unsurları barındırmamaktadır. Olay ve karakterlerin çizgiler
ile anlatılması onlara karikatür özelliği yüklemektedir .Genel olarak üç ya da
daha fazla karakterin günlük bir olay hakkında karşılıklı soruları ya da
fikirleri konuşma balonları ile sunulmaktadır (Uğurel-Moralı
,S:32,2006)
Yararları;
1.Görsel ve ilgi çekicidir.Öğrenciler kendilerini
güldüren figürleri izlemekten hoşlanırlar.
2. Komik olarak işlenen fikirler
farklı fikirleri savunmayı kolaylaştırır.
3.Kavram yanılgılarını kısa sürede
ortaya çıkararak sınıf ortamında tartışma yaratılmasına olanak
sağlar.
4.Yaratıcı düşünceyi geliştirir. Görselliğe dayalı zengin bir öğrenme
ortamı yaratır..
Uygulamada İzlenecek Yollar:
Öğretmen konuya ilişkin
düşünceleri karakterize eder.
Öğrencileri benzer karikatürler çizmeye
yönlendirir.
Tahtaya, posterlere yada çalışma kağıtlarına karikatürler
çizdirilir.
Tartışan karakterler sınıfa tanıtılır.
Öğrencilerin
karakterlere katılıp katılmadıkları belirlenir.
Yapılan tüm çalışmalar
sınıfta uygun yerlere asılır.
Sınıfça konu çalışmalar üzerinde tekrar edilir
(Aykaç,S:160-2005).
Etkinlik Örneği: 4.Sınıf Ünite 11-Food and
Drink
Yazılı yiyecek ve içecek isimleri (some milk, a lemon, an apple, a
carrot,s ome meat, an orange, an egg, some chese, a pear, some limonade, some
salami) ve numaralanmış resimler olan çalışma kağıtları öğrencilere dağıtılarak
eşleştirme yapmaları istenir.
Öğrenciler sınıf mevcuduna göre 3- 4 gruba
ayrılır. Her gruba bir adet büyük ebatlı karton yada kağıtlar dağıtılarak
öğretmen tarafından tahtaya çizilen daire,çiçek,yıldız yada farklı karakterler
öğrencilere çizdirilerek bu karakterlere bir isim vermeleri
istenir.
Bu karakterlerin hangi yiyeceklerden yemesini istiyorlarsa o
yiyeceğin ismini ve resmini karakterin etrafına çizmeleri istenir.Çizimler
tahtaya asılır, hangi karakterin neler yediği, hangisinin daha sağlıklı ve
dengeli beslendiği bulunmaya çalışılır. Yeni öğrenilen yiyecek ve içecek
isimleri birlikte tekrar edilir. Öğrencilerin bunları defterlerine yazmaları
istenir .
İstasyon Yöntemi:
Bu yöntem bütün sınıfın her aşamada
(her istasyonda) çalışarak bir önceki grubun yaptıklarına katkı sağlayarak bir
basamak iler götürmeyi, yarım kalan işi tamamlamayı öğreten bir yöntemdir.
Sınıfın tamamı 3-4-5 ya da daha fazla istasyona bölünür. Bu istasyonlar örnek
olay, neden sonuç değişkenlerini yazma, slogan yazma, afiş hazırlama, şiir –öykü
yazma gibi istasyonlar olabilir. Her istasyona gidecek öğrenciler belirlenir.
Tüm öğrenciler görev alır. Her gruba bir gözlemci yada istasyon şefi atanır (bu
işi öğretmende üstlenebilir). Şef gruba klavuzluk yapar, iş bitince ürünleri
toparlar. Gruplar istasyonlara dağılı, her grup gittiği istasyonda 10 dakika
çalışır. Süre sonunda gruplar yer değiştirir. Tüm grupların tüm istasyonda
çalışması sağlanır.İstasyona gelen her yeni grup bir önceki grubun bıraktığı
yerden devam eder. Süre sonunda tüm grupların işleri toparlanır.Yapılan
çalışmalar sergilenir, şiirler öyküler okunur, afişler
asılır.(Sönmez,S:255,2007.Gözütok,S:254,2006. Aykaç,S:232,2006)
Etkinlik
Örneği: 5.Sınıf 8.Ünite-My Favorite Activites
Öğrencilere kasetten Konu
ile ilgili diyalog dinletilir. İngilizce ders kitabından 71.sayfadaki resimler
incelenir ve sevilerek yapılan aktiviteler okutulur(Skating,reading,playing
computer games,listening to music,doing puzzles,playing
football,swimming,dancing, v.b) Mümkünse projeksiyondan çeşitli aktiviteler
gösterilerek bunların ne olduğu öğrencilere buldurulur. Sınıf 4 istasyona
ayrılır. Her gruba bir istasyon şefi seçilir.
1.İstasyon:Öykü
Sevilen ve
sevilmeyen aktivitelerden oluşan bir öykü oluşturulur.(I love skating,I don’t
like cyling,I like listening to music,I hate doing puzzles
v.b)
2.İstasyon:Şiir:
Sevilen yada sevilmeyen aktiviteleri içeren bir şiir
yazdırılır.
3.İstasyon:Slogan yazma
Sağlıklı aktivitelerle ilgili
sloganlar bulunup yazdırılır.
4.İstasyon:Afiş
Sevilen aktivitelerin
resimle anlatıldığı bir afiş hazırlatılır.
Her grubun her istasyonda on
dakika çalışması, bir önceki grubun çalışmasını sürdürmesi, son on dakikada ise
çalışmaların tamamlanması belirtilir. Süre sonunda istasyon şefleri yada
öğretmen tarafında bitirilen işler toparlar.Her istasyonun çalışması öğrenciler
tarafından sınıfa sunulur. Slogan ve afişler asılır, öykü ve şiirler
okunur.
Sonuç
2007-2008 öğretim yılında uygulanmaya başlayan
İlköğretim okulları İngilizce programı ve kitapları incelendiğinde her konunun
farklı etkinliklerle anlatıldığı, renkli bulmaca ve oyunlarla süslenmiş
çalışmalar olduğu, ancak yeni yöntem ve tekniklerin yer almadığı görülmektedir.
Bu kitaplar hem öğretmen hem öğrenciler açısından oldukça yararlıdır. Ancak bu
çalışmalarda çeşitli yöntem ve teknikler kullanıldığında yabancı dil öğretimi
daha zevkli ve öğretici olacağı düşünülmektedir. Yukarda etkinlik örneği
verilmiş olan yöntem ve teknikler çoklu zeka teorisine de
uygundur.
Öneriler
Yabancı dil öğretmen kılavuzlarında yeni yöntem ve
tekniklerin uygulamasına dönük etkinlikler de yer almalıdır.
Milli Eğitim
Bakanlığı sitesinde yabancı dil dersi etkinliklerine yer
verilmelidir.
Yabancı dil derslerine giren farklı branşlardaki öğretmenlere
yeni yöntem ve tekniklerin yabancı dil derslerinde kullanılmasına yönelik hizmet
içi eğitim seminerleri verilmelidir.
Kaynaklar
Aykaç,N.Aktif Öğretim
Yöntemleri.Naturel.Ankara 2005
Aykaç,N.Aydın,H.Öğrenme ve öğretme sürecinde
Planlama veUygulama.Naturel.2006
Gömleksiz,M.N.(Eylül,200;İngilizce Dil
Öğretimi ve NLP.XV Ulusal
Eğitim Bilimleri Kongresinde Bildiri olarak
sunulmuştur.Muğla
Gözütok ,D.Öğretim İlke ve Yöntemleri.Ekinoks.Ankara
2006
Güney,A ve Güney,K.(Eylül 2007)Devlet Okulları İlköğretim
4.Sınıflarda
En Uygun İngilizce Öğretim Yöntemi XVI Ulusal
Eğitim
Bilimleri Kongresinde Bildiri olarak
sunulmuştur.Tokat
Kınsız.M.(Eylül,2006)Yabancı Dil Öğretiminde
Başarısızlıkları veTürkÖğrencilerinÖğrenme AlışkanlıklarıÜzerin
Düşünceler;XVUlusalEğit.Bil. Kongresinde Bildiri olarak
sunulmuştur.Muğla
Kömür.Ş.(Eylül,2007)İçerde Neler Oluyor?8.Sınıf İngilizce
Dersine Bir Bakış XVI Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Bildiri olarak
sunulmuştur.Tokat
MEB.Teache;s Book-2007.Time For English Grade
4.
MEB.Studen;sBook2007.TimeForEnglish
Grade5.Ersöz,A.
Çakır,A.Özkan,N.Cephe,
P.Demir,G.Peker,B.
Moralı,S,Pekmez.E.Ş,Uğurel,I(Eylül,2006;Öğretmen
Adaylarının Kavram
Karikatürleri Hakkında Görüşleri XV Ulusal Eğitim
Bilimleri
Kongresinde Bildiri olarak sunulmuştur.Muğla
Sönmez.V.Öğretim
İlke ve Yöntemleri.Anı yayıncılık,Ankara 2007
Uğurel ,I veMoralı
,SKarikatürler ve Matematik Öğretiminde
Kullanımı;Milli Eğitim Dergisi
Güz-Sayı 170- 2006
Ünal,M.(Eylül,2007İlköğretim Yabancı Dil Proğramının Sınıf
öğretmenliği Adaylarının Görüşlerine göre DeğerlendirilmesiXVI Ulusal
Eğitim
Bilimleri Kongresinde Bildiri olarak sunulmuştur.Tokat
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder