1 Eylül 2014 Pazartesi
yds soru çözme tiyoları
Yds de son haftaya girerken son hatırlatmalar yapmak istiyorum.
1. İlk 16 soru içinde kelime soruları için; soruda önce şıklara bakalım. İsim mi, sıfat mı, fill mi,zarf mı soruyorlar onu anlayalım. İsmi çözdüren cümlenin yüklemidir. Sıfatı çözdüren isimdir. Fiili çözdüren özne ya da nesnedir. Zarfı çözdüren öncelikle yüklem,sonra sıfat ya da diğer zarflardır.
2. Pharasal verb sorularında şıklaradaki P.v. biliyorsak anlamını veririz. Bilmiyorsak P.v kök fiilden yola çıkarız. Yani özneye veya nesneye aynı fiil sorularındaki gibi sorarız (ne,kim)
3. Yüklem soruları için soruda 1-)zaman göstergeci (tens)aranır (past, present, future, modal) (past ve future zaman markerı ister)2-) aktif/pasiflik 3-) Time aranır (simple, continous, perfect, perf cont)(cont, perf, perf cont marker ister). Hiç zaman marker yoksa “present” kabul edilir. (“since/ever since”, “by+zaman”, İF clouse type’lerine, modal+have+v3=past’tır, DİKKAT ! ). bazen past marker vermişken “film, kitap, tiyatro oyunu gibi, yada bilimsel buluşlar gibi içinde “present” anlam barındıran yanıltmacalar yapabiliyorlar lütfen DİKKAT !. son tekrarlarınızda “gerund”, “infinitive”,”participle kısaltması” konularınıza önem verin son zamanlarda sık sormaya başladılar.
4. Preposition soruları için bağımlı prep ( emerge FROM, ask FOR gibi)ise anlam veririz. Yok bağımlı değilse preplerin anlamını veririz.(at=-de,-da, in=içinde, from=-den –dan, into=içine doğru, hal değişiklikleri için, on,upon=-nın üzerine, above=üzerinde (yükseklik,sıcaklık gibi)
5. Gramer soruları için bileşik veya kompleks cümle verilmiştir. Anlam veremezsek, acaba iki cümlede zıtlık var mı?( sayısal, miktar , anlamsal zıtlıklar olabilir),veya sebep sonuç mu var? Diye bakılır. Bazı gramer soruları relative clause(R Cl), noun clause(N Cl) isteyebilir. (SV+N Cl+O ; SVO+R Cl) (….which+VO, ……in which SVO gibi veya R Cl “that”+VO; N Cl “that”+SVO) iki cümle arasındaki, noktalama işaretine göre prep mi,sens connector mu gelecek bilinmeli,. N Cl “whether” ve “if” ifadelerine DİKKAT !. “both and”, “either or”, “neither nor”, “not only but also ve muadillerine” DİKKAT !
6. CLOSE test sorularında her sorunun önce şıkkına bakılır ne isteniyor anlaşılır. ilk boşluğa kadar dikkatlice okunur. Önceki gramer soruları gibi hareket ederiz. Her soruyu çözdüğümüzde yukarıdaki anlamlardan hareket ederek diğer boşluklara ilerleriz. Yukarıdaki gramer bilgilerine ek olarak, “other/others”,”the other/the others” sorularında tekillik, çoğulluk ve kümelemelere DİKKAT ! (“as”, “such”, prep “so that” ile sens conn “so that”,”however” bunlara özel DİKKAT !)
7. Cümle tamamlama sorularında öncelikle ne vermişler ve ne istiyorlar onu anlayacağız. Verilen cümleler genellikle bileşik veya komplex cümle şeklinde olmaktadır.S (özne), V (yüklem), O (nesne)
SV-------; 1-)tek nesne alan V ise NCL, 2-)V1 ise ADV CL
SVO-------------; 1-)çift nesne alan V ise NCL, 2-)RCL, 3-)ADV CL
SVO,-----------; (1. TERCİH FANBOYS (for,and,nor,but,or,yet,so), 2. Non diff R CL (------,which VO gibi 3-)ADV CL öncelikleTercih while/whereas 4-) participle (SVO,Ving/V3-------)
SVO.---------------- ya da
-------------SV;
---------------SVO;
-----------,SVO; (PAP= Prep, Adv CL kısaltması [Ving (eş zamanlı aktif), V3/ being V3 (eş zamanlı pasif), Having V3 (farklı zamanlı aktif), Having been V3 (farklı zamanlı pasif)] , Participle)
-------------.SVO şeklinde olabilmektedir.
------THAT SVO ise 1-)”it” le başlayan boş özneli yan cümle 2-)so/such…that 3-)opposotive (fact, believe, opoion, fear that gibi)4-) seçenek sonunda nesne eksik olan seçenek
-----THAT VO ise RCL dur ve seçeneklerde R CL aranır.
-------what bunlar sadece N CL 1-)”İT”…….
-------What+isim 2-)seçenek sonunda nesne eksik olan seçenek
-------Which+isim (SSNES)
--------why
--------how
---------Who/whom 1-)N CL İSE 1-)”İT”…2-) SSNES
--------whose+isim 2-)R CL İSE -seçenek sonunda isim aranacak
-----------where 1-)N CL İSE 1-)”İT”…2-) SSNES
----------when 2-)R CL İSE -seçenek sonunda isim aranacak
3-) ADV CL ise ANA CÜMLENİN yüklemine sor?
Son yıllarda anlama çok girmeye başladılar. Eğer anlamdan çözemezsek en azında verilen cümle “+” mi “-“ mi ona bakalım ve verilen şıklardaki başlangış kelimelerini yuvarlak içine alarak zıtlık,sebep-sonuç arayalım. Kişi zamirleri (he,she , özellikle it, they) “some”,” other” “öncelik”, “sonralık”, “the” ifadelerine DİKKAT !. cümle ve yan cümle (cümlecik) zamanlarınada dikkat edelim.(bazen marker vererek zaman değiştirlebiliniyor. “although-------V (past tens), ------“now”-------present tens-----------. Gibi. Önceki senelerde tens uyumu ve uyumsuzluğundan sorular çözülünebiliniyorken son yıllarda buna pek fırsat vermiyorlar ama genede tens uyumlarına dikkat edelim.
8. Çeviriler için; ister Türkçe-ing ister ing-türkçe öncelikle çevirilecek cümle basit mi bileşik mi? önce onu tespit edelim ve ona göre özne ve yüklemi bulalım. Prep ve sens conn. Dikkat ederek anlam verelim. N Cl ve R Cl özneye anlam verirken özneden öncemi sonra mı geleceğine dikkat edelim. Çok nadiren benzer çevirilerde zamirlere, sıfatlarda dikkat edelim.
9. Paragraf soruları bazıları için en kolay bazıları içinse en zor sorulardır. Her neyse!. Verilen makale ile ilgili olarak açık ya da kapalı sorular vardır. Açık sorular makalede verilen şeklinde istenmektedir. Bizim kafamızdaki bilgilere göre değil. “parçaya göre--------“ şeklinde başlayan sorularda “that” olan kısma kadar sorunun üstünü çizeriz geriye kalan kısımda ne isteniyorsa parçada o ifadeyi ararız. Kapalı sorularda ise “mainly”, “infer” “concluse” gibi ifadeler. Olmaktadır. Mainly ifadesi ile makalenin başlangıç gelişme ve sonuç kısımlarında yani her 3 kısımda da aynı konudan bahsedecek. “infer” için makalede birebir geçmeyecek çıkarım yapılacak. Unutmayalım ki şıklar 5 türlüdür. 1-) soru ilealakasız cevap 2-) alakalı ancak az ifade (only, few gibi) 3-) alakalı ancak fazla ifade (more, most, all gibi) 4-) alakalı ancak ters ifade (makalede “+” cevapta”-“ gibi) 5-)alakalı ve kesin doğru/doğru/doğru kabul edelebilir şıklar olacaktır. Soruları cevaplamaya öncelikle makale ile ilgili (according to the passage…) sorularından başlamakta fayda vardır. Mesala ilk soruda “yazara göre..”, ikinci soru “infer”, 3. Soru mainly , 4. Soru ise “according to the… “ise 4. Soru için parçayı istenen yere kadar okuyalım şıklara bakalım bu sorudan sonra makaleyi tamamlayalım ve genel sorulardaki şıkları doğruyalım veya yanlışlayalım. Yukarıdaki gibi alakasızlık, eksilik, fazlalık veya ters ifdedeliği bulalım. Doğru şık çoğunlukla makaledeki ifadenin eş anlamlı kelimelerini içerebilir. Ayrıca şıklardaki sayısal ifadelere dikkat edelim. Çoğunlukla doğru şıklarada geçmektedir (örneğin “% 90 nında görülür” şıklarda “tamamına yakın” olarak, “üçte ikisinde vardır” şıklarda “yarıdan fazla”, erkeklerin % 99 görülür, şıklarda “kadınlarda hemen hemen hiç görülmez. Şeklinde olabilir. Ayrıca “only”,”mostly” ifadelerine DİKKAT ! son sınavda makaleye başlık ve tek kelime ile özetlemek gibi İESL,TOEFL benzeri sorularda gelmeye başladı DİKKAT !.son tavsiyem ya da aslında ilk tavsiyem sorulardan önce makaleyi okumaya başlamayalım, çünkü sorular için tekrar makalaye geri döneceğiz yani vakit kaybetmeyelim.
10. Restatement soruları yani İngilizce eş anlamlı soruları için iyi bilenler için cümleyi bileşenlerine ayırarak (özne yüklem nesne RCL, NCL, ADV CL)anlamdan gidebiliriz. ingilizcesi iyi olmayanlar içinse cümledeki zarflar, sıfatlar, isim tamlamaları, prep ve sens conn. Muadilleri yol gösterici olabilir örnek “a law” verildi ise cevapta “a law” aranır “the law” elenir.
11. Paragrafta eksik cümleyi tamamlama (kim gelsin) soruları için ise; bu sorularda ya başlangıç cümlesi, ya parça içinde bir cümle ya da son cümle eksiltilmektedir. Paragrafın ilk cümlesi asıl konuyu açıklamaktadır. Onun için ilk cümle eksik ise boşluktan sonra paragrafın ana konusunu anlayıncaya kadar birkaç cümle okumalıyız. Daha sonra şıklardan doğru seçeneğe gitmeliyiz eksik yere şıkkı koyduktan sonra okuyarak anlam bütünlüğünü kontrol etmeliyiz. Orta cümlelerde eksiklik varsa boşluğa kadar okuyoruz (boşluktan önceki cümleye dikkat ederek)sonrasında nasıl bir cümle gelebilir düşünerek yine şıklara gidiyoruz. Doğru kabul ettiğimiz şıkkı boşluğa koyarak devamından anlam bütünlüğünü kontrol ediyoruz. Varsa referans kelimeler (he , she, they,the…, some, other,former,later) ifadelerBazı kaynaklarda ilk önce boşluk sonrasını okunmasını tavsiye ediyorlar (referans kelimelerde çözebilmek için) ancak bu türlü sorularda yanlış şıklar paragrafın sonrasına ait kısımlarından bahsettiği için bizi yanıltabilir. Son cümle eksikliğinde ise, son cümle genellikle paragraf hakkında toparlayıcı, ana fikir, sonuç çıkarma veya özetleme şeklinde olmaktadır. onun için doğru olabilecek şıkkı koyarak anlam bütünlüğünü kontrol edelim. Son cümle asıl konudan farklı yönlere götürebilecek idea,örnek,zıtlık içermez.ha bide sunuç bağlacı veya sens conn. İfadeleri ile verilebilen şıklara dikkat edelim, hemen onlara atlamayalım.
12. Dialog soruları; soran ve cevap veren önemlidir. Soran ya bildiği bir şeyi paylaşmak için yada bilmediği bir şeyi öğrenmek için dialoğa başlamaktadır. Başta boşluk varsa bu cümle aşağıdaki açıklanan konunun ana konusudur. Ortadaki boşluk dialoglarında ise soran ve cevaplayana dikkat ederek açıklamalar, kendi görüşleri söylenmektedir. Bazı kaynaklar soruyu çözmek için öncelikle boşluktan sonraya bakın diyor ama konu anlaşılmadan bunun pek bir faydası olmuyor. Boşluğa kadar okunur, sonra ne gelebileceği nasıl cevap verileceği tasarlanarak şıklara bakılır, devamına uyup uymadığı kontrol edilir.boşluktan sonra birkaç satır açıklama varsa üste soru vardır demektir( what,who,when,why…gibi)
13. Paragrafta anlamı bozan cümle (kim gitsin) soruları çözümü için: Paragrafın ilk cümlesi ana konuyu verir. benim önerim öncelikle ikinci cümleye bakılır. 2. Cümle de referanslar varsa (he,she,it,they, the…, askıda past ifade, prep.,sens conn. gibi)o zaman 1. Cümle doğrudur kalır ama 2. Cümle gidebilir. Ya da bir paragrafta iki tane ana konu olamaz diyerek birini elememiz gerekir Ve devamındaki cümleler bu konu etrafında döner. Bizi şaşırtmak için ana konunun başka bir boyutu verilebilir. Mesala “yanardağ patlamaları” ile başlayan bir paragrafın devamında” yanardağın özellikleri” verilir ise bu bizi çeldirebilir. Birde şu hataya düşmeyelim ana konu kelimesi her cümlede geçecek diye bir şey yok DİKKAT !. ayrıca bazen however, for example diyerek yanlış cümleyi sokuşturabilirler DİKKAT !. anlamı bozan cümleyi çıkardığımızda bir üst cümle ile bir alt cümlenin anlam devamlılığını kontrol etmeyi unutmayalım. Gösterge (marker ) olmadan past ifadeye geçişler, kronolojik sıranın değişmeside bize birer ipucudur.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Popular Posts
-
More to Read 1 - 2 ve Cevap anahtarları odtu metu reading book https://yadi.sk/d/PzFvxUttdFGjN C...
-
به دنیا دل نبنده هر که مرده از بابا طاهر-Baba Tahir’den 16 11 2013 ز دل مهر رخ تو رفتنی نی غم عشقت به هر...
-
bir ve olmak bu için o ben demek çok yapmak ne gibi daha almak var kendi gelmek ile vermek ama sonra kadar yer ...
-
Inci Kut İspanyol Dili Ve Grameri https://yadi.sk/i/4lE3n9Eb3MgRFa
-
Le temps, c'est de l'argent. ( Lö tan se dö larjan.) Les bons comptes font les bons amis. ( Le bon cont fon le bonzami.) Dog...
-
My name is Catherine, but I'm called 'Kate' by my friends. I live near Leeds, in the north-east of England. I'm a dental n...
-
tahsin saraç fransızca - türkçe sözlük https://yadi.sk/i/TdKaHeO13KwirN
-
. Bölüm Türkler İçin Kolay Almanca Öğrenimi Almanca da 26 harf vardır. Türkçe de olmayan harfler şunlardır: Ää( e ) ,Qq( ku ) ,X x( ik...
-
Türkçe İle İlgili Sözler, Türkçe Doğru Kullanmak Sloganları, Türkçe Doğru Kullanmak İle İlgili Sloganlar Türkçeni doğru kullan, ülkene sa...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder