Öne Çıkan Yayın

kelime videoları

https://www.youtube.com/channel/UC91Wrsi_25Ts3280rX8CLDw                                               ...

24 Mart 2014 Pazartesi

Bir Günde 500 İngilizce Kelime Nasıl Öğrendim?

Dil öğreniminde en önemli aşamalardan biri kelime öğrenimidir. Mükemmel bir gramer eğitiminiz olabilir ama duygu ve düşüncelerinizi kalıba dökecek olan kelime bilginiz eksikse dil yarımdır.  Ataol Behramoğlu'nun  "üç dil" şiirinde gayet veciz bir şekilde izah ettiği gibi hedef dildeki her bir kelime aslan ağzındadır.


Birisi ana dilin
Elin ayağın kadar senin
Ana sütü gibi tatlı
Ana sütü gibi bedava
Nenniler, masallar, küfürler de caba
Ötekiler yedi kat yabancı
Her kelime arslan ağzında
Her kelimeyi bir bir dişinle tırnağınla
Kök sökercesine söküp çıkartacaksın
Her kelimede bir tuğla boyu yükselecek 
Her kelimede bir kat daha artacaksın



Burada kelime  öğreniminde bir tecrübeyi alıntıladık.

Nasıl Ezberledim?
Öğrenme dediğimiz şey bildiğimiz bir şeyle, bilmediğimiz şey arasında bağlantı kurmaktır.
Mesela elimizde Türkçe anlamı zindan olan dungeon (okunuşu dan-cın) kelimesi olsun. Bunu nasıl ezberlersiniz? Sürekli dungeon-zindan, dungeon-zindan, dungeon-zindan diyerek mi? Çok zor ve anlamsız.
Fakat dungeon kelimesini bildiğiniz bir şeye benzetirseniz o zaman işler kolaylaşır.
Hadi deneyelim;
Zindanda oturmaktan sıkılmış olan arkadaşımız, bulduğu küçük bir taş parçasıyla, su borularına vurup dan çın, dan çın diye sesler çıkarıyor, hem vakit geçiriyor, hem de eğleniyor.
Bu resmi Melik Duyar’ın hazırladığı bir e-kitaptan aldım. E-kitabı buraya tıklayıp indirebilir, inceleyebilirsiniz.
Bedenimizi de kullanmak
Tamam çok güzel bir bağlantı kurduk ve muhtemelen, ‘Bunu bir daha unutmam’ dediniz. Ne kadar hoş! Bir tane olunca unutulmuyor ama 100 – 200 tane olunca işler karışıyor. Peki ne yapacağız? Bedenimizi kullanacağız. Çünkü bedenimizin de hafızası var. Ve araştırmalar gösteriyor ki bir şeyi bedenimizi kullanarak öğrendiğimizde hatırlama oranımız %85′lere çıkıyor.
Yani ne yapacağız? Yukarıdaki olayı aynen canlandıracağız. Tiyatro oynar gibi. Emin olun, bunu yaparsanız asla unutmazsınız!
Niye Şu Geometri, Fizik veya Matematik Dersini Anlamıyoruz?
Çünkü bilmediğimiz bir şeyi, bilmediğimiz bir şeyle öğrenmeye çalışıyoruz, ya da öyle öğretiliyor. Ve zaten okullarda bedeni kullanarak öğrenme diye bir şey yok. (Yeni eğitim sisteminde uygulamalar başlamış, hadi hayırlısı)
Bir Günde Nasıl 500 Kelime Ezberledim
İlk 300 kelimeyi ezberlerken çok zorlanmadım.
300 ile 400 yordu beni.
400 ile 500′de artık exhausted durumundaydım ‘aa bak öğrendiğim kelimelerden birini kullandım ’ yani tükenmiş bir haldeydim.
Bir program  yaptım, programı aynen aşağıya yazıyorum.
05.00 – 06.00 (40 kelime)
06.00 – 07.00 (40 kelime)
07.00 – 08.30 (40 kelime – arada dinlen)
08.30 – 09.30 (40 kelime)
09.30 – 10.30 (40 kelime)
10.30 – 11.30 (dinlen)
11.30 – 12.30 (40 kelime)
12.30 – 13.30 (40 kelime)
13.30 – 14.30 (40 kelime)
14.30 – 15.30 ( hala yaşıyorsa n git dinlen bir şeyler yap )
15.30 – 16.30 (40 kelime)
16.30 – 17.30 (40 kelime)
17.30 – 18.30 ( 40 kelime)
18.30 – 20.00 (60 kelime)
20.00 – 21.00 ( Hem dinlen hem yazıyı yaz)
Programı tam olarak uygulayamadım. Gördüğünüz gibi bu yazı 20.00′de yazılacaktı ama ben anca 23.35′de yazabildim.
Dediğim gibi ilk 300 kelimeye gelene kadar her şey yolunda gitti ama sonradan işler zorlaştı.
Bana Büyük Ders Oldu
İki ders öğrendim;
1) Büyük konuşma   Ezberleyeceğim diye söz vermeseydim, 300′den sonrasına zor çıkardım.
2) İnsan istediği zaman her şeyi yapabilir İnsanlar ister İngiliz olsun, ister Amerikan, ister Türk, günlük yaşamda 300 kelime kullanıyorlarmış. (Amerikalıların günlük yaşamda 200-300 kelime kullandığını bir İngilizce öğretmeni söylemişti, Türklerinde 200 kelime kullandığını İlber Ortaylı söylemişti. Bknz: Teketek)
Düşünsenize bir günde 500 kelime ezberlenebiliyorsa, bu müthiş bir şey değil mi? Sadece kelime bilmek yeter mi? Hayır, onun açıklaması da aşağıda…
Ben Bunu Daha Öncede Yapmıştım
1 yıl önceydi, 18 saatlik bir eğitim verecektim, iki gün 9 çarpı 9 saat şeklinde olacaktı. Ve ben 5 günde bu 19 saatlik konuşmamı ezberledim ve hiç takılmadan eğitimimi de verdim.
Niye Ezberledim Bu Kelimeleri
Diğer işlerim dolayısıyla şu İngilizce işini sürekli aksatıyordum. Cümle dizilişlerini izlediğim yabancı diziler sayesinde artık öğrenmiştim ama kelime eksiği vardı. Yeri gelmişken şunu da söyleyeyim sadece kelime ezberlemek tek başına asla bir şey ifade etmez. Kelimeleri bilirsiniz ama telaffuzlarını bilemeyebilirsiniz.

Bilimadamları hafızaya alınan bir bilginin hatırlanması için en iyi tekrar sürelerini araştırmışlar ve aşağıdaki tablo çıkmış.
15 Dakika sonra
1 Gün Sonra
1 Hafta Sonra
1 Ay Sonra
6 Ay Sonra
Eğer bir bilgi, bu aralıklarla tekrarlanırsa kalıcı hafızaya geçiyormuş. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Popular Posts